Blog yang Bersawang



Rupa-rupanya dah bersawang blog ni. Dah lama ia tak diconteng supaya mampu membazirkan masa orang untuk membacanya. Macam nilah bila saya dah mula kerja, minda pun macam dah tak berkembang, kecut saja. Mungkin kena rendam air, supaya boleh kembang dan senang dibilas macam periuk nasi.

Cerita politik, memang banyak yang boleh di bincang, tapi hal semasa nampaknya lagi menarik. Dari hal kahwin dengan budak 11 tahun sampailah cerita buaya gigit kaki orang masa main golf (buaya ni mungkin tengah cari harimau kot *Tiger Wood*).

Cuma bila belek suratkhabar, cerita yang paling tak menarik dan menyakitkan hati ialah pasal fakir miskin yang tua, beragama Islam hidup papa kedana, makan nasi dengan budu, berulamkan daun jambu.  Memang boleh naik angin bila baca. Macamana boleh tak naik angin, Baitulmal dengan bangga guna duit zakat untuk bagi kepada NGO-NGO Islam, dengan tujuan untuk sebarkan dakwah, walhal tujuan sebenar zakat itu untuk diberikan terus kepada asnaf yang layak.

Saya bukanlah anti-dakwah, anti-tabligh, Islam Liberal, sekular atau yang sama waktu dengannya. Tapi bila saya fikir betapa syumulnya Islam, yang telah menfardhukan zakat kepada seluruh Muslim supaya membantu saudara-saudara yang kesempitan, saya rasa pengurusan zakat telah melakukan kesilapan besar. Apalah yang hendak dibanggakan dengan kutipan zakat yang besar-besar, tapi pembahagiannya entah apa-apa.

Sepatut badan zakat sudah ada pusat hidrolisis sendiri (pusat bagi pesakit buah pinggang), sudah ada pusat rawatan HIV sendiri, tapi akhirnya pusat-pusat itu dibuka oleh badan-badan yang beragama lain, di mana pengunjungnya ramai orang Islam yang tidak berkemampuan. Jadi, di mana pengurusan zakat terbaik yang diwara-warakan? Islam awal-awal lagi telah mengenalpasti kemiskinan adalah satu perkara yang perlu di basmi dengan diadakan zakat, tapi orang Islam nampaknya masih gagal nak memahamkan falsafah tu.
0 Responses