Lalu di Ekspo Cheng Ho

Pemandangan dari luar. Khemah besar untuk booth pameran

Pemandangan di tepi jalan ke ekspo

Kerajaan Kelantan telah mengadakan Ekspo Cheng Ho. Tadi aku lalu sekejap, tengok macam menarik jugalah. Ramai orang memang tak boleh nak kata. Tapi yang paling menarik sekali sebab ramai orang-orang dari China ada dekat situ. Ye la, orang cina Tanah Besar sekali tengok pun dah tahu dan tak sama dengan cina Malaysia.

Kebanyakan warga China yang ada kat sini beragama Islam, berdasarkan kepada pakaian mereka, yang lelaki pakai kopiah dan perempuan pula pakai tudung. Dekat sana semacam aku sedar, betapa universalnya agama Islam ni.

Aku rasa memang baguslah kerajaan negeri buat ekspo ni bagi menarik pelabur-pelabur dari China untuk melabur masuk ke negeri Kelantan. Tapi macam biasa, ekspo sini takkan masuk dalam surat khabar arus perdana walau untuk separuh muka pun. Mungkin kurang publisiti agaknya, wallahua'lam.

Aku pun tak sempat lagi nak masuk ke dalam, tinjau-tinjau apa yang ada. Tapi katanya kebanyakan benda yag dipamerkan lebih kepada mencari pedagang-pedagang baru yang berminat untuk melabur dalam membeli produk-produk mereka. Selain tu, ada juga dipamerkan Al-Qur'an terpanjang di dunia dan di buat dari emas. Gambar atas ni pun aku sempat ambil masa nak pergi hantar fail dekat client. Kalau tak, memang tak adalah aku nak pergi sebab kebanyakan booth ditutup pada waktu malam (dah siang aku kerja sampai petang, mana nak sempat pergi).

Alhamdulillah, sekurang-kurangnya Laksamana Cheng Ho itu Islam.
0 Responses