Salahkah jadi Islam Extremist?

Seorang tokoh politik Malaysia berbangga kerana beliau mendakwa sebagai seorang Islam yang liberal, dan bukan extremist Islam. Bagi seorang Muslim yang baru bertatih, apakah menjadi seorang Islam yang kuat pegangan dan fahamannya, akan melahirkan seorang insan yang jumud, kejam dan tidak berperikemanusiaan?

Definisi radical ialah melihat kepada akar (asal). Jadi, apakah asal atau asas kepada Islam? Menyeru kearah tauhid, menyeru ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran, sentiasa berbuat baik, menjaga kemashalatan umum. Adakah terlalu baik, terlalu menjaga kemashalatan umum akan melahirkan insan yang jumud?

Seorang Islam tidak harus di kelirukan dengan Fundamentalist Kristian. Galileo Galilie contohnya, telah dihukum mati kerana mempertahankan tentang putaran Bumi oleh para pastor Kristian. Islam adalah agama yang syumul dan lengkap. Al-QurĂ¡n merupakan antara teks yang agung serta fakta-fakta yang terdapat di dalamnya langsung tidak bercanggah dengan apa yang berlaku di muka bumi. Sewaktu abad ke 200SM, saintis membuat teori bahawa Bumi adalah pusat galaksi. Ia berkedudukan tetap, cuma planet-planet yang mengelilingi Bumi. Kemudian pada abad ke 15, saintis menyatakan bahawa matahari tidak bergerak dan seluruh planet mengelilingi matahari.

Saya masih ingat waktu sekolah dahulu pun, ajaran ini masih lagi diajar.

Kemudian pada abad ke-20 barulah di dapati bahawa walhal matahari pun bergerak dan mempunyai paksi putarannya. Ini bertepatan dengan surah Yaasin, ayat 38 yang menyatakan bahawa matahari juga bergerak di atas paksinya.

Apabila seseorang Muslim menyatakan bahawa dia bukan seorang Muslim yang fundamental/radical, kemungkinan besarkah dia tidak menyakini Islam dengan sepenuhnya?
3 Responses
  1. faizah Says:

    bravo abg aaffan..
    now u prove me again u r the good product from kisas
    being a critical person is needed by people....


  2. Mocha Ghost Says:

    hahaha.faizah nie.
    tp mmg diakui pun sy ni produk gagal KISAS.
    Tapi gelaran itu tak seharusnya menghalang kita dari terus untuk berfikir


  3. Mocha Ghost Says:
    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.