Merebut nama Allah atau merebut akidah?

Saya sebenarnya berfikir panjang untuk menulis tentang isu ini. Isu yang agak berat ini sudah tentu harus diteliti dengan mendalam dan harus dilihat dalam pelbagai aspek. Isu penggunaan nama Allah ini ternyata menimbulkan rasa kurang senang hati dikalangan umat Islam di negara kita.

Saya sebenarnya tidaklah begitu menolak dan tidak terlalu menerima keputusan mahkamah baru-baru ini. Saya melihat bahawa penggunaan nama Allah dalam agama Kristian adalah satu rahmat. Sebab betapa ramai orang Kristian yang tertarik dengan Islam apabila mereka mengetahui kita juga mempercayai Nabi Isa, cuma dari konteks hanya seorang nabi. Mungkin apabila kalimah Allah digunakan, mereka sendiri pula yang tertarik kepada Islam.

Tetapi kebimbangan kita untuk mengelakkan kalimah Allah mungkin disalahgunakan untuk tujuan penyebaran agama Kristian juga ada asasnya. Sehingga kita pernah digemparkan dengan adanya tulisan khat yang bertulis tentang kepercayaan agama Kristian. Ada juga petikan-petikan Bible yang diganti perkataan Tuhan kepada Allah yang tampak seperti potongan ayat Al-QurĂ¡n.

Bagi tujuan pencerahan, kita sendiri harus tahu, perkataan Allah adalah perkataan yang unik. Allah itu sendiri menunjukkan satu, Esa, jadi Allah tidak boleh ada dalam konsep triniti. Kalimah Allah juga tidak boleh menjadi Allah Bapa, Allah Ibu atau Allah Abba atau Allah Ummi kerana bersalahan dari segi kaedah bahasa Arab itu sendiri. (kita sedia maklum kalimah Allah berasal dari bahasa Arab)

Saya sebenarnya melihat bahawa isu ini menjadi besar disebabkan kerana kegagalan umat Islam di negara kita untuk memberi kefahaman yang sebenar kepada orang Islam lain dan juga bukan Islam. Kita sepatutnya berasa sangat sedih sebab berapa ribu sangat orang Cina yang memeluk Islam walaupun kita sudah 52 tahun merdeka? Berapa ramai lagi orang Melayu yang menganggap apabila memeluk Islam perlu berkain pelikat dan berbaju Melayu, walhal Islam adalah universal dan bukan untuk orang Melayu sahaja. Ini menunjukkan bahawa pengetahuan kita sendiri tidak mampu menonjolkan sifat-sifat keislaman yang sebenar.

Kita juga boleh lihat, berapa ramai orang Islam yang bersembahyang dan berpuasa, tetapi masih berjumpa bomoh untuk mendapatkan pertolongan daripada jin. Berapa ramai lagi orang Islam yang mempercayai bahawa bunyi burung hantu adalah petanda kematian. Berapa ramai lagi percaya bahawa gatal tapak tangan kanan tandanya kita akan mendapat rezeki. Dan yang paling popular, apabila ada rama-rama masuk ke rumah, itu tandanya ada tetamu hendak datang. Apa pandangan bukan Muslim apabila lihat kita mempercayai perkara-perkara sedemikian? Sudah tentu mereka berkata, orang Islam sama saja macam kita, tak ada beza mana pun. Walhal agama Islam itu diturunkan untuk membebaskan manusia dari karut-marut serta kejahilan menusia tentang dunia.

Hairannya, kita sedia untuk berdemonstrasi bagi menghalang agama lain dari menggunakan kalimah Allah dalam agama mereka, walaupun perkara itu tidak menyalahi nas, tetapi di mana kita bila adik-beradik kita yang beragama Islam masih ramai yang percayakan bomoh, meminta pertolongan dengan makhluk halus. Di mana kita bila ramai anak-anak muda Islam kita yang mabuk di kelab-kelab malam dan membuat maksiat di sambutan tahun baru? Apa peranan kita bila ada artis yang mengatakan mereka berpakaian seksi untuk mencari rezeki yang halal? Di mana ada demonstrasi yang menghalang anak-anak muda dari terpengaruh dengan Black Metal? Kenapa tidak kita meminta peruntukan dalam undang-undang negara untuk menangkap anak-anak muda yang terpengaruh dengan Punk, Skin Head dan Black Metal?

Susah bila semua beban diletakkan di atas Pihak Agama Islam, tetapi peranan sendiri, terus kita abaikan. Semut di seberang laut dibuka, gajah di depan mata, terus buta.
0 Responses