Maher Zain sangat kacak?



Apa lagi yang boleh di katakan mengenai Maher Zain. Dengan lagu yang sungguh memukau, lirik yang begitu menusuk sehingga kadang-kadang tak sedar air mata mengalir. Itulah dia aura penyanyi berasal dari Sweden.

Apa yang aku tengok dari lagu Maher Zain, keikhlasan lirik begitu terzahir, lagi-lagi diiringi dengan lagu yang begitu catchy dan syahdu. Video klip "Inshallah" dilihat begitu menenangkan dengan bagaimana kehidupan manusia yang kucar-kacir apa bila hati sedia menyerahkan diri kepada Allah, menjadikan manusia mahu jadi insan yang lebih baik lantas meninggalkan perbuatan munkar.

Maher Zain pernah terlalai dalam hidupnya malahan mendapat peluang untuk bekerjasama dengan artis-artis Hollywood seperti Lady Gaga dan Akon dalam penerbitan lagu. Tetapi ternyata ketenangannya hanya di kecapi sewaktu kembali semula ke Sweden, dimana dia rasa lebih tenang berada di kalangan masyarakat Muslim dan mengamalkan segala ajaran-ajaran Islam. Kemudian beliau nekad untuk melakukan transformasi dalam hidup seterusnya dalam lagu-lagu beliau.

Pada pendapat aku, lagu-lagunya begitu mendalam kerana keikhlasan Maher Zain dalam meluahkan hatinya  kepada Maha Pencipta dan kekaguman Maher terhadap agama Islam. Kita, sebagai Muslim sepatutnya berterima kasih kepada beliau kerana sedikit sebanyak menggambarkan kepada bukan Islam agama Islam yang suci ini. Tidak mustahil kalau dia terus ikhlas, dia akan mampu untuk menulis lebih banyak lagi lagu-lagu yang menenangkan dan indah.

Aku pernah terkesan dengan nasihatnya sewaktu diwawancara iaitu apabila kita melakukan kesalahan, jangan kita malu untuk bersolat dan meminta keampunan kepada Allah s.w.t., kerana perasaan malu itu sebenarnya adalah bisikan Syaitan supaya kita terus jauh dari Allah s.w.t. Berapa ramai gadis-gadis dan pemuda-pemuda yang terjebak dalam maksiat meninggalkan solat kerana mereka berkata mereka terlalu banyak berdosa dan malu kepada Allah s.w.t. Nasihat itu terkandung dalam lagu hitsnya iaitu "Inshallah".

Kadang-kadang aku rasa pelik kenapa masih ada yang mendengar lagu Lady Gaga dan Adam Lampbert apabila kita sudah ada lagu Maher Zain?
0 Responses