Kenapa tulis blog?

Dah lama tak tulis post baru. Memang saya sibuk sikit akhir-akhir  ni. Banyak idea yang nak dikeluarkan tapi banyak pula tak jadi nak di post. Mungkin sebab saya fikir post itu tak penting dan banyak lagi perkara yang boleh difikir bersama.

Memang menulis ni banyak kebaikan. Lagipun saya tulis blog ni secara suka-suka. Langsung tak bermaksud untuk memalukan siapa-siapa, jauh lagi nak berbahas tentang perkara yang belum tentu betulnya. Sebab sekarang ni ramai yang nak tulis blog pasal politik. Memang blog politik penting untuk mengimbangkan antara media yang dikawal oleh kerajaan dengan media baru. Saya tidak membantah kerajaan untuk menapis bahan-bahan berita,Kawalan bahan-bahan berita penting, mengambil dari situasi yang berlaku di Indonesia, kita boleh tengok kerajaan mereka langsung tidak boleh mengawal media-media mereka. Padahal media mereka lantang mempropagandakan isu-isu untuk melaga-lagakan negara Indonesia dengan Malaysia.

Bayangkan kalau media-media kita pun sibuk memukul canang untuk membelasah Indonesia, maka sudah tentu haru-biru jadinya. Tapi masalah timbul pula bila kawalan bahan berita berlaku, media telah disalahgunakan untuk memburukkan individu-individu lain yang tidak "masuk hati" dengan kerajaan. Dan lagi satu, media digunakan untuk menutup terus kelemahan-kelamahan yang dilakukan kerajaan. Jadi sudah tentu rakyat tidak boleh menilai prestasi kerajaan dari mata yang sebenar. Dari surah Al-Ma'idah, ayat 8:

Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.

Balik semula hal menulis blog, saya sebenarnya sangat tak hebat dalam menulis private diary. Bagi saya, biarlah diari itu hanya boleh dibaca oleh saya seseorang dan individu-individu yang saya kehendaki. Pandangan saya, kalau nak beritahu detail buat apa hari ni, makan di mana, dan apa yang nak dilakukan esok, agak berisiko. Kita perlu berjaga-jaga, tidak semua orang hanya masuk ke blog dan membaca sahaja.

Sebab itu blog saya banyak memaparkan tentang isu-isu semasa dari kacamata saya. Seboleh-bolehnya isu itu saya tidak menyebelahi mana-mana pihak, mungkin untuk menjaga kualiti sesuatu post. Selain tu, blog ni banyak menceritakan tentang kesimpulan yang saya buat sepanjang menjadi seorang Muslim. Ternyata agama yang hebat langsung anda tidak akan bertemu sebarang kecacatan. Dalam surah An-Nisa', ayat 4:

Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.

Akhirnya, maka bersalahlah saya kalau blog saya ini akan melekakan orang lain untuk mengigati diriNya. Mungkin kata-kata saya ini perlu difikir bagi semua penulis blog, anggaplah blog ini aset kepada kita untuk bertemu denganNya kelak. Allah akan menghitung sebarang perlakuan kita di dunia. Maka kepada wartawan-wartawan berita, tugas anda sebenarnya jauh lebih berat dari yang anda fikirkan. Adakah kita menganggap menulis blog ini tidak ada kaitan denganNya? Kita silap.
1 Response
  1. mung mmg hebat menulis..
    serius..
    try la jd penulis buku..
    buat as part time..
    and m serious brother