Walimatul Urus


Sejak akhir-akhir ni memang ramai kawan saya yang berpeluang untuk membina masjid. Saya hanya tumpang gembira dan berdoa semoga jodoh mereka sentiasa berpanjangan dan dirahmati Allah serta mendapat keturunan yang baik-baik serta solehin.

Majlis perkahwinan pun agak meriah dengan bermacam-macam perkara di buat seperti di buat kain rentang serta di pasang lagu-lagu perkahwinan demi merancakkan lagi majlis perkahwinan tu. Kalau saya yang lelaki ni, tak kisah sangat. Sampai saja depan rumah, lepas bersalam dengan tuan rumah terus di tariknya pinggan dan gelas, janji perut kenyang.

Setakat ini alhamdulillah, mungkin di sebabkan kebanyakan ramai kawan-kawan yang berasal dari sekolah agama, jadi majlis perkahwinan itu tidaklah terlalu melampau serta terlalu ekstrem membazirnya. Lain pula di sesetengah tempat yang mengadakan majlis perkahwinan yang terlalu melalaikan. Sehingga di adakan joget lambak, karaoke dan konsert.

Bagi saya majlis perkahwinan adalah satu majlis yang terlalu mulia untuk untuk diletakkan acara yang tak berfaedah. Majlis ni sangat besar ertinya iaitu untuk menyambut satu pasangan untuk melangkah ke satu alam yang baru. Satu alam bagi menghasilkan zuriat yang baik serta mengembangkan lagi umat Islam di dunia ini. Jadi ia adalah satu alam yang memerlukan tanggungjawab, kesabaran dan tolak ansur. Dan sudah tentu alam itu memerlukan kepada iman yang kukuh serta bimbingan agama yang tinggi. Jadi, bagi meraikan sambutan ke alam satu lagi, tentu sambutan itu merupakan satu majlis yang diredhai, tak ada maksiat dan di tanam dengan sifat-sifat murni seperi kesederhanaan, bantu membantu serta meningkatkan iman dan taqwa.

Bagi saya tidak salah untuk bergembira pada hari perkahwinan kerana sememangnya itu adalah hari yang menggembirakan. Tapi unsur-unsur yang ditolak agama, seperti percampuran bebas antara lelaki dan wanita dalam tarian lambak contohnya, hendaklah di tentang sama sekali.

Sekadar nasihat untuk diri sendiri, di masa depan, takut-takut saya pula yang terlebih-lebih. Nauzubillah.

Daripada doa yang di ajar oleh Rasulullah s.a.w kepada pengantin yang melangsungkan perkahwinan.
Baraka Allah lakuma wabarokah alaikuma,  wajamaĆ” bainakuma fii khair.

0 Responses