Silent Drill

Silent Drill atau dalam Bahasa Malaysia Kawad Senyap adalah satu pergerakan kawad yang mana tidak menggunakan arahan daripada Platoon Commander(Jika ada pun sangat sedikit). Pergerakan kawad ini dilakukan melalui dedikasi dan disiplin yang tinggi daripada anggota kerana ia memerlukan konsentrasi dan kepekaan terhadap perbuatan yang bakal di lakukan. Pergerakan kawad ini juga memerlukan kepada pengiraan masa yang tepat bagi memastikan formasi yang di lakukan tidak berterabur atau dalam bahasa jurulatih kawad aku dulu, bunyi macam "tahi lembu jatuh".

Selain itu, kemahiran dalam mengendalikan senjata juga perlu bagi memastikan senjata tersebut tidak terjatuh terjelepok atas padang kawad. Kemahiran "Rifle Spinning" juga merupakan satu aset penting kepada satu-satu pasukan kawad senyap kerana pergerakan ini memerlukan ketangkasan serta kepantasan dalam pengiraan bilangan pusingan rifle. Aku pun tak pernah pusing-pusing M-16 masa dalam training dulu. So, tak boleh la nak cakap susah ke tak. Tapi kalo tengok pun, memang bleh tergeliat tangan jugak la nak pusing menatang rifle tu.
(P/S: Berat M-16A1 tanpa kelopak adalah 2.9kg)

Sini aku ambik petikan dari kata salah seorang anggota Platun Kawad Senyap US Marine:

1 - "One error could thwart the reputation of the entire team and a legacy of more than 50 years of perfection."
2 - "To be a part of the Silent Drill Platoon, you must complete Silent Drill School, three months of intensive training and drilling more than nine hours each day."
--Battle Color Detachment storms station - MARINE CORPS AIR STATION YUMA, Ariz. (Feb. 17, 2006)

So, apa lagi, boleh la view video yang aku ambik dari youtube nie.



Yang ni oleh USA Marine Force

Best best
Kagum siottt...ntah camner diorang bleh wat timing.
Tapi kawad senyap TLDM tetap di hati.



Yang ni lak dak-dak TLDM Lumut. Diorang wat masa konsert Siti Nurhaliza dulu. Tahun berapa, aku pun dah lupa. Tapi yang pasti memang live kat TV.

Kira terer la TLDM, ramai tu skuad nak kena coordinate. Reserve Navy Volenteer pun ada wat jgk tau. Video dioarang pun ada gak dalam YouTube

Salute to TLDM. Sedia Berkorban
0 Responses