H1N1 memang menakutkan. Semalam aku dipaksa untuk menghantar baju sejuk untuk abang aku yang di bawa ke hospital sebab demam. Dahlah pukul 12 tengah malam, HUSM pula tu. Kalau dari rumah bawa kereta sudah 10 minit. Mata pun dah mengantuk dan esok kerja pula.

Mahu tak mahu terpaksa juga aku pergi. Bila sampai di HUSM, terkejut betul aku. Hospital meriah macam ada pesta. Tapi, jantung aku tiba-tiba berdebar bila tengok ramai sangat yang pakai penutup muka. Memang sekarang kalau di hospital siapa-siapa yang demam, akan disaring serta diberi penutup muka bagi mengelakkan penyakit itu berjangkit dengan pesakit-pesakit penyakit lain.

Akhirnya jumpa juga abang aku tu. Hati was-was juga nak masuk dalam unit kecemasan tu, tapi bila aku ingatkan abang aku yang tengah menahan sejuk akibat demam tu, terpaksa juga aku gagahkan diri.

"Nah, baju sweater," kata aku sambil menghulurkan baju sweater tu. Tengok di sebelah abang aku, kakak ipar aku yang tengah khusyuk menutup mulur dan hidung, mungkin kerana takut berjangkit dengan selsema babi.

Mungkin sebab abang aku takut aku pula yang dapat penyakit, dia suruh aku balik cepat-cepat. Walhal memang aku tak sanggup nak duduk di situ lama-lama. Ya lah, penyakit ni bukan kita boleh tahu bila nak datang.

Dan, sini aku sertakan video tribute kepada orang yang bengong bermati-matian untuk membela babi.(yang sangat menyusahkan orang itu)

0 Responses