Palakon handalan







Bila sudah namanya pelakon, memang pandai mereka berlakon. Muka yang berlambak di disko pun boleh di ditukar kepada muka-muka ustazah. Muka kelab dangdut pun boleh ditukar kepada muka lebai-lebai yang selalu beri'tikaf di surau. Bukan calang-calang manusia yang boleh buat begitu. Aku pun kalau disuruh buat muka ustaz, aku jamin, tidak sampai satu slot saja aku dah boleh kena tendang laju-laju dengan pengarah.

Sama juga muka-muka orang politik. Mereka boleh jadi siapa-siapa sahaja yang mereka suka. Ada satu lawak yang aku ambil dari majalah Mastika, tahun berapa aku pun dah lupa:

Seorang isteri bertanya kepada suaminya;
Isteri: Abang, nanti dah besar, anak kita ni jadi apa agaknya ya?
Suami : Entahlah, abang pun tak tahu. Tapi ada caranya macamana kita nak tahu.
Isteri: Macam mana?
Suami : Ambilkan al-Qurán dan sebotol arak. KIta letakkan di satu tempat. Kita tengok yang mana satu anak kita ambil. Jika Al-Qur'an, kemungkinan besar anak kita bakal ustaz, kalau arak pula, mungkin anak kita jadi kaki botol, atau kaki judi.
Maka si isteri pun meletakkan barang-barang itu di ruang tamu dan mereka berdua terus menyorok di belakang kerusi di ruang tamu.
Tiba-tiba anaknya masuk ke ruang tamu dan tertarik melihat barang-barang yang diletakkan tu.
Si suami dan si isteri tak sabar-sabar nak tahu apa yang anak mereka akan ambil.
Anaknya itu sibuk membelek kedua-dua barang tersebut. Alangkah terkejutnya mereka, bila melihat anak mereka membuka air botol arak dan meminumnya sambil membawa al-Qurán itu pergi.
Suami : Alamak yang.
Isteri: Kenapa bang?
Suami : Anak kita akan jadi orang politik!
1 Response
  1. faizah Says:

    cite tue bez la..
    kita amik je yang elok...
    jangan personal attack...
    jalan cerita die ok je

    x gitu?