Amalan yang dicuba-cuba

Berikut adalah beberapa amalan yang aku cuba amalkan dalam senjak dua menjak ini:

1) Elakkan selalu minum ais. Dikatakan minum ais boleh membantutkan pencernaan dan sebab utama berlaku perut buncit.

2) Berhenti dari minum sambil makan. Memang sunnah nabi pun tak boleh minum air sambil makan. Tapi kadang-kadang, pedas sangat, terpaksalah aku minum juga.

3) Tidak mencampurkan makanan laut dan makanan darat dalam satu suapan. Sebenarnya lagi elok dalam satu hidangan tu, hanya sejenis saja, samada makanan laut atau darat seperti ayam dan lembu. Di katakan ion dalam kedua-dua jenis makanan ni berbeza dan tak elok untuk tubuh badan jika bercampur.

4) Tidak mandi selepas makan. Di katakan apabila makan akan mengganggu proses pencernaan kerana selepas makan, tubuh kita memerlukan suhu yang agak panas untuk mencernakan makanan, dan mandi akan menyejukkan badan seterusnya membantutkan pencernaan. Boleh jadi perut buncit.

5) Cuba untuk mengunyah banyak kali. Makanan mudah dicerna dan tubuh tidak letih kerana badan kita tidak memerlukan tenaga yang banyak untuk melakukan pencernaan.

6) Selalu minum air yang hangat.

7) Minum air kosong yang banyak selepas minum air yang bergula supaya gula dapat disingkirkan dengan segera dari badan. Boleh mengelakkan kencing manis.

8) Tidak tidur selepas makan. Mengelakkan hati menjadi kesat.

Tu saja setakat ni yang termampu. Kalau ada apa-apa sebarang tambahan, boleh tolong rekemenkan ye?
0 Responses