Middle Brain


Tengah aku belek-belek balik buku audit ku tadi, tetiba teringat pasal mula-mula aku di kenalkan dengan subjek nie. Dalam kepala, tak penah pun teringin nak belajar subjek nie, tak minat dan tak tau pun pasal apa. Semuanya bermula time form 4, lepas aku dipaksa masuk ke kelas Sastera Ikhtisas.
Punya la takder minat, sampai cikgu aku malas nak tanya aku. Jawapan tidak pernahnya betul. Mesti jawapan itu sangat kelakar dan tak mampu dipikirkan oleh seekor siput sedut sekalipun. Exam aku tak pernah lulus pun subjek ni. Aku heran sebab orang lain dengan selambanya bleh dapat A1. Aku pula, still maintain, blur.
SPM, result pun suam-suam ketiak jer. Prinsip Akaun aku maintain bangang, 5C. Aku pun sudah terpikir benda-benda pelik. Nak ambik diploma seni masakan la, seni binaan la. Tapi lepas diterajang dengan ganasnya oleh abangku, terpaksa jugak aku masuk matrikulasi, Program PErakaunan, macam biasa.
Masuk je matrikulasi, macam heran bin ajaib plak aku. Semua yang aku belajar dulu, selamba je aku bleh absorb dengan pantas macam lampin bayi menyerap air(Confirm bayi tidur selesa) Aku pun secara gear auto, rajin nak wat latihan akaun, pegi tanya lecturer(cheewah, rajin tak aku?hehehe), wat tutor.
Habis matrikulasi, result pun kira ala-ala kampung, kita bleh tahan la. So, tak sempat nak berpaling belakang lagi, aku pun terus apply accounting kat UUM. Ha, kat sana baru la terkoyak sel-sel otak aku. susah juga accounting nie tapi menarik.
Tapi kat U, aku tinggal nga dak-dak course lain, sebab badan-badan aku gatal nak masuk PALAPES. Kat sana aku dah terkena sindrom jeles, jeles tengok dak lain tiap-tiap minggu bleh selamba cam biasa, aku plak terpaksa siapkan tutor akaun. Kalo 4 subjek akaun, maknanya tiap-tiap minggu, 4 tutor la aku kena submit. Sebabnya kebanyakan paper akaun banyak kena wat latihan kecuali paper audit n Teori Amalan Perakaunan. Tapi ada gak yang kadang-kadang aku kandas, aku main tiru jer orang lain punya. Tapi bahaya kalo meniru, time nak study balik nanti, jenuh nak kena paham balik, beza kalo wat sendiri.
Sekarang, dah habis pun study. Tengah tunggu nak praktikal(masa untuk blur.hehe)TEngok la macamana, Insyallah, kalo bleh tahan ngan pressure, aku stay je ngan accounting. Kalo tak, apply Military, masuk Kem la jawabnya. Or ada cadangan lain? Majistret?Lawyer? Doktor? Kelindan Kapal Korek?
3 Responses
  1. Aisyah Says:

    adik aku dulu masa sekolah agama pdg raja dulu amik akaun.loni belaja tool n die.anjakan paradigma wa ckp lu.hahhaha mungkin mu sesuai jadi ustaz.muka ado doh


  2. faizah Says:

    ye..pak ustaz..
    saya sokong


  3. Mocha Ghost Says:

    ustaz?
    kat celah mana la nampak cam ustaz.
    betul la orang ckp, muka innocent, tapi perangai takleh blah.hahahah